جلد 10، شماره 2 - ( پائیز و زمستان 1403 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 464-443 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaeepour A, Milan A. Landuse change mapping based on drone and ultracam aerial images. KJES 2024; 10 (2) :443-464
URL: http://gnf.khu.ac.ir/article-1-2924-fa.html
بابائی‌پور امیرحسین، میلان اصغر. تهیه نقشه تغییرات کاربری اراضی بر اساس تصاویر پهپادی و تصاویر هوایی دوربین التراکم. علوم زمین خوارزمی. 1403; 10 (2) :443-464

URL: http://gnf.khu.ac.ir/article-1-2924-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی ، a.babaeepour@mail.sbu.ac.ir
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (183 مشاهده)
امروزه استفاده از تصاویر پهپاد در مطالعات مرتبط با حوزه‌های مختلف از  جمله  برنامه‌ریزی شهری بسیار گسترش یافته است. بهره‌گیری از فتوگرامتری پهپاد به عنوان یک ابزار پیشرفته در تحلیل تغییرات شهری و ساختمانی، یک روش نوین در تحقیقات مربوط به مکانیابی محسوب می‌شود. لذا در این تحقیق، استفاده از تصاویر پهپاد مدل DJI_Phantom 4 Pro_RTK با دقت نسبی 10 سانتی‌متر در کنار تصاویر رقومی هوایی دوربین التراکم ایکس با دقت نسبی 20 سانتی‌متر، با تمرکز بر ارزیابی ظرفیت داده‌های پهپادی در شناسایی و تحلیل تغییرات کاربری اراضی در محیط‌های پر تراکم شهری منطقه تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از دو سری داده که شامل تصویر تصحیح شده ارتوموزاییک دوربین التراکم مربوط به روز 20 خرداد ماه سال 1392 و تصاویر خام پهپاد از همان منطقه برای روز 13 تیر ماه سال 1401 می‌باشد، استفاده شده است. در ادامه پس از تصحیح هندسی و تهیه ارتوفتو از تصاویر خام پهپادی با دقت مسطحاتی 8 سانتی‌متر و دقت ارتفاعی 14 سانتی‌متر، دو الگوریتم طبقه‌بندی حداکثر احتمال و حداقل فاصله بر روی تصویر ارتوموزاییک التراکم و تصویر ارتوفتو پهپادی اعمال شد. در مرحله بعد، از روش شناسایی تغییرات موضوعی برای استخراج تغییرات در کلاس‌های پوشش اراضی به وجود آمده به وسیله دو الگوریتم طبقه‌بندی، استفاده گردید. ارزیابی بصری نتایج نشان داد که در هردو روش مورد استفاده، کلاس اراضی ساختمانی کمترین تغییر را نسبت به سایر کلاسها داشته است. یافته‌های کمی بیانگر این است که ضریب کاپا و دقت کلی نتایج حاصل از طبقه‌بندی حداکثر احتمال و حداقل فاصله به‌ترتیب، 0/8924  و 94/1176  درصد و همچنین 0/5273  و 69/2308  بوده است. علاوه بر این، تحلیل نتایج کمی حاکی از آن است که بیشترین تغییرات کاربری اراضی مربوط به تبدیل کلاس ساختمان به جاده در حدود 9 درصد بوده، در حالی که کمترین میزان تغییرات در تبدیل کلاس جاده به زمین بایر در حدود 1/5  درصد مشاهده شده است.
متن کامل [PDF 1719 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی
دریافت: 1403/7/17 | پذیرش: 1403/10/1 | انتشار: 1403/10/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم زمین خوارزمی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Kharazmi Journal of Earth Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb